Obiectiv

Proiectul HYLINK și-a propus să dezvolte și valideze experimental o nouă soluție de linkuri demontabile pentru cadre contravântuite excentric cu capacitate de recentrare.

Rezumat

Evenimentele seismice de mare intensitate pot cauza pagube umane și financiare majore, ultimele incluzând scoaterea din uz a structurilor, sau degradări ale căror costuri de reparație sunt exagerate, comparativ cu investiția inițială în construcție. O soluție posibilă o reprezintă sistemele "tolerante la avarii", caracterizate de avarii structurale controlate și o reparare facilă.

În ultimele decenii au fost dezvoltate mai multe strategii care limitează avarierea progresivă la seism, valorificând capacitatea structurilor de a absorbi și a disipa energia indusă de cutremur. Îmbunătățirea rezilienței structurilor pentru construcții poate fi atinsă prin adoptarea unor sisteme structurale cu capacitate de re-centrare și componente disipative demontabile. Structurile duale recentrabile alcătuite din cadre contravântuite excentric cu linkuri demontabile (EBF - sub-structură rigidă) și cadre necontravântuite (MRF - sub-structură flexibilă) asigură izolarea degadărilor în linkurile detașabile și recentrarea structurii datorată forțelor elastice din cadrele necontravântuite. Astfel, lucrările de reparație post-cutremur se limitează la înlocuirea linkurilor.

În cadrul proiectului HYLINK a fost dezvoltată o soluție inovativă de link pentru structuri metalice reziliente seismic cu capacitate de recentrare. Soluția investigată exploatează potențialul utilizării oțelului inoxidabil la fabricarea linkurilor demontabile, care se remarcă prin caracteristici de ductilitate și tenacitate superioare oțelului folosit în mod uzual în construcții. Cu toate că oțelul inoxidabil este considerabil mai scump decât cel obișnuit, datorită folosirii acestuia într-un număr limitat de componente ”fuzibile” (linkuri), prețul total al construcției nu crește semnificativ. Linkul demontabil din oțel inoxidabil, dezvoltat și validat numeric și experimental în cadrul acestui proiect, reprezintă componenta cheie a unei construcții reziliente seismic și are potențialul unei performanțe seismice superioare celui din oțel obișnuit.

Parteneri

Universitatea Politehnica Timișoara (Coordonator)
Institutul Național de Cercetare – Dezvoltare în Sudură și Încercări de Materiale - ISIM Timișoara (Partener)

Perioada de desfășurare a proiectului

02.11.2020 – 31.10.2022

Rezultate obținute

  • Dezvoltarea unor procedee de sudare pentru îmbinarea pieselor din oțeluri diferite: oțel inoxidabil și oțel de înaltă rezistență (SS/HSS), oțel inoxidabil și oțel carbon moale (SS / MCS), precum și oțel carbon moale și oțel de înaltă rezistență (MCS / HSS).
  • Caracterizarea comportării în domeniul de oboseală oligociclică (LCF) a oțelurilor inoxidabile (SS), de înaltă rezistență (HSS) și moi (MCS).
  • Caracterizarea comportării în domeniul de oboseală oligociclică (LCF) a îmbinărilor sudate SS/MCS și SS/HSS.
  • Validarea experimentală a performanței ciclice inelastice a linkurilor hibride demontabile.
  • Dezvoltarea unor recomandări de proiectare pentru linkuri hibride demontabile.

Rapoarte de activitate

Sursa de finanțare

Proiectul a fost sprijinit de grantul PN-III-P2-2.1-PED-2019-5427 oferit de Ministerul Educației și Cercetării al României (MEC), prin programul ”Proiect experimental demonstrativ” (PED), derulat în cadrul Planului Naţional de Cercetare-Dezvoltare şi Inovare pentru perioada 2015 - 2020 (PNCDI III), și coordonat de Unitatea Executiva pentru Finanțarea Învățământului Superior, a Cercetării, Dezvoltării si Inovării (UEFISCDI).

uefiscdi

Date de contact

Prof.dr.ing. Aurel Stratan

Universitatea Politehnica Timișoara
Facultatea de Construcții
Departamentul de Construcții Metalice
și Mecanica Construcțiilor
str. Ioan Curea nr.1
300224 Timișoara
Romania
tel: +40.256.403923
email: