Titlul proiectului:

Development of knowledge centers for life-long learning by involving of specialists and decision makers in flood  risk management using advanced Hydroinformatic tools

Dezvoltarea de centre de excelență pentru învățare continuă, prin implicarea specialiștilor și factorilor de decizie în gestionarea riscului la inundații, utilizând instrumente hidroinformatice avansate

Acronimul proiectului:

KnoCH

Tipul proiectului:

Leonardo Da Vinci, Transfer de Inovație

Durata proiectului:

24 de luni (01.01.2012 – 31.12.2013)

Valoarea proiectului:

330.771,00 EURO (Fonduri EU 248.064,00 EURO)

Parteneri:

Partener P0 – liderul consorțiului: Universitatea “POLITEHNICA” din Timișoara (UPT), Departamentul de Hidrotehnică, România

Universitatea “POLITEHNICA” din Timișoara este una din cele mai mari și cunoscute universități tehnice din Europa Centrală și de Est, fondată în 1920. Departamentul de Hidrotehnică, ca parte a Universității ”Politehnica” din Timișoara, are un Centrul de cercetare științifică pentru modelarea, proiectarea și urmărirea comportării lucrărilor hidrotehnice, hidroedilitare, hidroameliorative, de protecția apei și solului. Centrul a fost înființat in 2001, fiind certificat de către Consiliul Național al Cercetării Științifice din Învățământul Superior (certificatul CNCSIS cu nr. 5/12 septembrie 2006). Principalele domenii de cercetare ale centrului sunt: managementul proiectelor de cercetare, proiectarea structurilor hidrotehnice și asistență tehnică, tehnologii moderne în hidrotehnică, biochimia apei, monitorizarea calității apelor, modelare numerică a curgerii apelor de suprafață și subterane, modelare numerică a transportului poluanților în acvifere, irigații și drenaje, știința solului, controlul și monitorizarea eroziunii solului, cadastru etc.

P0 este o instituție cu o tradiție de peste 60 de ani, având experiență în proiecte naționale și internaționale. Majoritatea lucrărilor hidrotehnice reprezentative din România au fost proiectate și studiate în laborator cu ajutorul personalului din cadrul Departamentului de Hidrotehnică. P0 are colaborări cu universități din alte țări: TU Graz - Austria, TU Darmstadt - Germania, HAKI Szarvas - Ungaria, Universitatea din Debrecen - Ungaria, TU Bethune - Franța, IHE Delft – Olanda; membrii departamentului sunt profesori invitați la universități din străinătate, mulți dintre ei beneficiind de burse pentru pregătirea profesională și doctorală.

Departamentul de Hidrotehnică este liderul consorțiului, responsabil pentru bunul management al proiectului, coordonează activitățile partenerilor, pune la dispoziție infrastructura umană și IT necesară centrului de pregătire de la Timișoara. Personalul acestuia va participa la seriile de cursuri de instruire din Budapesta, Timișoara și Praga pentru a putea să ofere cunoștințele acumulate grupului țintă în limba română.  P0 va realiza materialul pentru training în limba română, pe baza  rezultatelor sondajului național realizat (evaluarea nevoilor specialiștilor din domeniul apelor). Va crea website-ul proiectului care va servi ca și canal de comunicare în mai multe limbi (noutățile proiectului în limba română în timp real). Departamentul este responsabil pentru executarea pregătirii la nivel național, realizarea și listarea materialelor pentru cursuri care vor fi distribuite participanților, diseminarea rezultatelor proiectului la nivel național și internațional, recunoașterea la nivel național a calificării obținute de către specialiști în urma cursurilor de pregătire și elaborarea unui curs post-universitar, pe baza rezultatelor proiectului.

Partener P1:  DHI. as., Republica Cehă

DHI este o organizație internațională independentă de cercetare și consultare. Este o organizație non-profit, condusă de un  Consiliu de Administrație, a cărei membri  sunt numiți de către Ministerul Danez pentru Știință, Tehnologie și Inovație. DHI oferă o gamă largă de servicii de consultanță, materiale de referință, produse și instrumente software și hardware, precum și cursuri de perfecționare în domeniul apei,  mediului  înconjurător și sănătate.

Serviciile de consultanță DHI combină cunoștințe ample de fizică, chimie și biologie, folosind cele mai avansate unelte și tehnologii în modelarea numerică, laboratoare de mediu și teste pe modele la scară, sondaje pe teren și programe de monitorizare, cu o capacitate instituțională pentru formare și instruire. DHI are un personal de peste 1100 de persoane, majoritatea fiind ingineri și cercetători cu studii postuniversitare, cu experiență de mai mulți ani în consultanță, cercetare și dezvoltare. Având proiecte în mai mult de 140 de țări și în peste 20 de țări prin subsidiare, DHI este cu adevărat o organizație internațională. Biroul DHI din Praga are 60 de angajați foarte bine calificați, dintre care jumătate sunt specializați în managementul resurselor de apă. Cercetarea și dezvoltarea continuă permite DHI să furnizeze partenerilor săi ultimele tehnologii și cunoștințe în activitățile sale legate de proiecte pentru a asigura cea mai bună utilizare a hidroinformaticii în managementul inundațiilor.

DHI este un partener de bază, fiind partenerul responsabil cu transferul tehnologiei și pregătirii viitorilor formatori ai partenerilor P0, P2 și P3, furnizând softul MIKE 11, materiale de pregătire dezvoltate pentru formarea formatorilor, asigură un personal calificat pentru derularea sesiunilor de training. În afară de acestea, în faza a doua a proiectului, DHI va organiza o excursie de studii în Republica Cehă pentru a arăta specialiștilor din România și Ungaria rezultatele aplicării uneltelor hidroinformatice avansate în Republica Cehă.

Partenerul P2: Universitatea Tehnică și de Științe Economice Budapesta (BME), Departamentul de Construcții Hidrotehnice și Managementul Apei, Ungaria

Universitatea Tehnică și de Științe Economice din Budapesta a fost înființată acum 228 de ani. Departamentul de Construcții Hidrotehnice și Managementul Apei are în componență 10 cadre didactice foarte bine calificate și 5 doctoranzi. Activitățile sale acoperă domeniile de educație (licență și postuniversitar), cercetare și consultanță, incluzând transfer de tehnologie și cooperare cu universități și institute de cercetare din țară și din străinătate în domeniul proiectării și dezvoltării infrastructurii apei, exploatarea și managementul construcțiilor hidrotehnic, managementul bazinelor hidrografice. Pe lângă activitățile de educație superioară,  oferă regulat un program de cursuri acreditat de 1,5 ani cu scopul de a dezvolta cunoștințele profesioniștilor din domeniul hidroinformaticii. Departamentul are o reputație bună, personal abil, experiență în formarea profesională a adulților și în utilizarea tehnologiei informației bazată pe computer. Participă la mai multe proiecte internaționale cu mai mulți parteneri europeni și de asemenea, oferă un curs Erasmus-Mundus într-un consorțiu format din șase universități europene partenere.

Rolul BME în proiect: participarea la reuniunile comitetului director al proiectului; delegarea personalului pentru formare: unii din membri personalul vor fi formatori care vor susține cursuri de formare pe lângă Budapesta, în unele centre din regiunile Ungariei; oferă săli pentru cursuri și echipament (computere) pentru dezvoltarea centrului de învățare continuă din Budapesta; localizarea și testarea cunoștințelor și abilităților; responsabil pentru formarea profesioniștilor maghiari; dezvoltarea materialelor educaționale adaptate la condițiile locale în limba maghiară; organizarea de evenimente și implicarea sectoarelor relevante; diseminarea și comunicarea rezultatelor proiectului; contribuția la secțiunea de știri a website-ul proiectului, pentru a furniza informații suficiente în limba maghiară; sarcini legate de recunoașterea cunoștințelor și abilităților persoanelor calificate în cadrul cursurilor de formare.

Partener P3: Direcția Bazinală de Apă Cursul Mijlociu al Dunării, Ungaria

Direcția Bazinală de Apă Cursul Mijlociu al Dunării are 287 angajați calificați, are în administrare o suprafață de 8384 km2 din Ungaria, suprafață ce acoperă Budapesta, județul Nógrád, 90% din județul Pest și parțial zone din județele Heves, Szolnok și Bács-Kiskun. Principalele atribuții sunt: stabilirea regulamentelor de exploatare a construcțiilor hidrotehnice, consultanță în domeniul regulamentelor de autorizare, participare la activități de supraveghere, examinarea problemelor privind gospodărirea apelor, depistarea branșamentelor și utilizărilor ilegale ale apei, servicii hidrologice, măsurări hidrologice și prelucrarea datelor, apărarea împotriva inundațiilor în zona administrată, consultanță la întocmirea planurilor de apărare împotriva inundațiilor și pentru reducerea pagubelor, pregătirea planurilor de dezvoltare regionale, activități legate de utilizarea resurselor de apă, participarea la acțiunile de prevenire și reducere a pagubelor asupra mediului produse de inundații.

Direcția Bazinală de Apă Cursul Mijlociu al Dunării, ca partener participă la întrunirile comitetului director al proiectului și e responsabil de management la nivel de partener. Delegă personal pentru formare, este partener  pentru testare profesională, transmite experiența acumulată în administrarea apei și contribuie la transmiterea rezultatelor instruirii în cel mai eficient mod cu putință către sectorul țintă. Dezvoltă un studiu asupra nevoilor practice a specialiștilor din sectorul de apă, contribuind la realizarea materialelor educaționale adaptate în limba maghiară, organizează evenimente pentru implicarea sectoarelor relevante din Ungaria, contribuie la diseminarea rezultatelor proiectului.

Partener P4: Institutul Național de Mediu, Sucursala Cursului Mijlociu al Dunării, Ungaria

Institutul Național de Mediu (NeKI) este o instituție bugetară centrală care funcționează independent, aflată sub controlul Ministerului de Dezvoltare Rurală, dar care nu are statut legal de persoană juridică independentă. Institutul a fost înființat ca o instituție complexă cu rol în protecția mediului, conservarea naturii și gospodărirea apelor. NeKI are un centru localizat la Budapesta și alte 12 filiale regionale, a căror suprafață de administrare este aceeași ca a Direcțiilor de Apă.

Filiala Cursului Mijlociu al Dunării este localizată în Budapesta și are o suprafață operațională de aproximativ 8384 km2 – aceeași ca și a Direcției de Apă corespondente: județul Pest, excepție  fiind localitățile Abony, Albertirsa, Cegléd, Ceglédbercel, Csemő, Dánszentmiklós, Jászkarajenő, Kocsér, Kőröstetétlen, Mikebuda, Nagykőrös, Nyársapát, Pilis, Tápiószőlős, Törtel, Újszilvás; suprafața totală a județului  Nógrád; județul Heves – suprafețe din Apc Boldog, Hatvan, Heréd, Kerekharaszt, Lőrinci, Nagykökényes, Zagyvaszántó. În total: 311 localități și 3 154 000 locuitori.

Filiala Cursului Mijlociu al Dunării în zona sa de jurisdicție va pune în practică sarcinile și competențele Ministerului de Dezvoltare Rurală: managementul bazinelor hidrografice, protecția apelor și solurilor, alimentarea cu apă, protecția calității aerului, protecția împotriva zgomotului și vibrațiilor, managementul deșeurilor, conservarea naturii, protecția mediului și alte sarcini ale Ministerului de Dezvoltare Rurală.

Filiala Cursului Mijlociu al Dunării a Institutului Național de Mediu ca partener  participă la întrunirile comitetului director al proiectului și e responsabil de management la nivel de partener. Delegă personal pentru formare, este partener  pentru testare profesională, transmite experiența acumulată în protecția mediului, conservarea naturii și gospodărirea apelor și contribuie la transmiterea rezultatelor instruirii în cel mai eficient mod cu putință către sectorul țintă. Dezvoltă un studiu asupra nevoilor practice a specialiștilor din sectorul protecției mediului, conservării naturii și gospodăririi apelor, contribuind la realizarea materialelor educaționale adaptate în limba maghiară, organizează evenimente pentru implicarea sectoarelor relevante din Ungaria, contribuie la diseminarea rezultatelor proiectului.

Scopuri și obiective ale proiectului:

1. Oferirea celor mai noi soluții tehnice și cunoștințe necesare pentru dezvoltarea sectorului de apă prin transferul tehnologic al acestora, folosite în alte părți ale lumii și care nu au fost accesibile grupului țintă datorită barierelor lingvistice și capabilității financiare;

2. Stabilirea unor centre de învățare pe tot parcursul vieții sustenabil pentru managementul inundațiilor unde instruirea adaptată va fi disponibilă pentru toți profesioniștii indiferent de vârstă. Vor fi asigurate instruiri la nivel național de către formatori, instruiri nu numai teoretice, ci și transmiterea tehnicilor învățate în primul an de execuție al proiectului;

3. Introducerea unui instrument de comunicare pentru grupul țintă și integrarea nevoilor acestora în programul de formare cu ajutorul sondajelor;

4. Îmbunătățirea cunoștințelor în domeniul metodelor de evaluare a soluțiilor tehnice posibile în managementul apelor/inundațiilor, creând astfel baza pentru stabilirea unor măsuri calitative, respectiv de posibilități de îmbunătățire a măsurilor existente;

5. Furnizarea nu numai a teoriei în hidroinformatică, dar și a aplicațiilor reale ale tehnologiei IT prezentate ( pe principiul ”cred doar dacă văd”) și startul real al discuțiilor on-site dintre participanții din diferite sectoare reprezentative;

6. Creșterea nivelului de acces pe piața europeană a muncii, contribuția la dezvoltarea carierelor personale ale inginerilor practicieni;

7. Realizarea unei ”rețele excelente” pentru învățarea pe tot parcursul vieții în domeniul hidroinformaticii, prin intermediul căreia s-au stabilit cooperări de înalt nivel între instituțiile și firmele care oferă oportunități de învățare.

Contribuția la prioritățile naționale:

Proiectul se adresează următoarelor priorități naționale:

1. Dezvoltarea unor centre de excelență în VET – vocational and educational training  - (există nevoia de a dezvolta un domeniu de calitate referențial și certificarea acestuia la standardele europene).

2. Promovarea FP (formarea profesională) în științele vieții (există nevoia de a realiza un echilibru între dezvoltarea tehnică  și profilul performanței pe piața europeană / română / maghiară cu ajutorul FP în acest domeniu).

3. Schimbul de bune practici în validarea și recunoașterea rezultatelor învățării în contexte informale / non formale.

4. Participarea instituțiilor / organizațiilor din zonele geografice cu slabă participare la programul LdV / TOI.

Puncte de reper

  • Instruirea formatorilor naționali ( români, maghiari) – realizat: începutul  anului 2013
  • Centre naționale de formare în România și Ungaria – realizat în prima jumătate a lui 2012
  • Dezvoltarea materialelor de instruire în limbile naționale – realizate până în prima decadă al anului 2013
  • Evenimente naționale – seminarii naționale în limba română și maghiară – realizate până la finalul anului 2013
  • Certificate locale ale instruirii (recunoscute la nivel național) – realizate în prima decadă a anului 2013
  • Excursie de studii în Republica Cehă – realizat până la sfârșitul anului 2013.

Activități publice ale proiectului

  • Instruiri locale în Ungaria (locație, timp, temă)
  • Instruiri locale în România (locație, timp, temă)
  • Informații pentru participanții cursurilor la nivel național (certificatele recunoscute la nivel național)
  • Diseminare la nivel național (conferințe și publicații)
  • Excursie de studii în Republica Cehă
  • Conferința de închidere.

Activitățile interne ale proiectului:

Activitățile de management al proiectului

7 Martie 2012 - prima întâlnire a echipei de management al proiectului, Praga, Republica Cehă

5 Septembrie 2012 - a doua întâlnire a echipei de management al proiectului,  Praga, Republica Cehă

Serii de  instruire a formatorilor naționali

Prima jumătate din luna martie 2012 – Sesiunea de instruire nr. 0 “Bazele matematice ale modelării. Bazele hidraulice ale modelării.”, Timișoara – România, Budapesta – Ungaria

20-22 martie 2012– Sesiunea de instruire nr. 1 “Introducerea în modelarea canalelor și râurilor utilizând  MIKE și modelarea hidrodinamică avansată”, Budapesta – Ungaria

16-17 Mai 2012 - Sesiunea de instruire nr. 2  ”Modelarea fenomenului precipitații - scurgere (RR)”,Timișoara – România

25-29 Iunie 2012 - Sesiunile de instruire nr. 3 și nr. 4 ”Modelarea transportului de sedimente (ST) + Modelarea calității apelor”, Praga, Republica Cehă

5-7 Septembrie 2012 - Sesiunea de instruire nr. 5  - aplicații practice, Praga, Republica Cehă

 

…… va urma

Acest proiect a fost finanțat cu suportul Comisiei Europene.

Aceste informații reflectă doar punctul de vedere al autorului, iar Comisia nu poate fi considerată responsabilă pentru orice utilizare care poate fi dată acestora.